Jeg skal ut ifra de tre teoriene om litteratur og samfunn
analysere en tekst. Teoriene er; Nyhistorisme, Historisk-biografisk metode og
nykritikken. Jeg har valgt romanen «The Hunger Games» som er bok nummer en i
trilogien til Suzanne Collins. På norsk heter boka «Dødslekene», og den handler
om sekstenåringen Katniss Everdeen, en jente som bor i Distrikt 12 sammen med
moren og lillesøsteren, Prim. Når lillesøsteren blir valgt til å være med i
dødslekene, melder Katniss seg frivillig som tributt i hennes sted. Det blir
alltid valgt en gutt og jente mellom alderen 12-18 år fra hvert distrikt som
skal delta og den andre tributten fra Distrikt 12 ble Peeta Mellark. De blir
sendt til et fremmed sted som blir valgt av de undertrykkende lederne i Panem,
og blir tvunget til å kjempe for sitt liv mot 22 andre tributter fra de andre
distriktene. Det kan bare bli 1 vinner.
Den første teorien jeg skal ta for meg er Nyhistorisme. Det
er når litteratur, historie og samfunn henger sammen, når tekster inneholder
spor av andre tekster og tar for seg tiden og samfunnet den er skrevet i. Handlingen
til dødslekene er satt en gang i fremtiden i Nord-Amerika. Hvor langt inn i
fremtiden blir det ikke nevnt, men ut ifra hvordan forfatteren har beskrevet
omgivelsene og styresettet kan det bli konkludert at det er langt fram i tid.
Nord-Amerika er delt i 12 distrikter, hvert distrikt har forskjellige jobber,
som skal hjelpe med overlevelsen til alle sammen. Hovedstaden er Panem hvor den
undertrykkende regjeringen holder til. For å kunne lese denne boka trenger man
egentlig ikke vite noe historie på forhånd, siden den spiller seg ut i
fremtiden, men man kan finne likheter til andre samfunn som har noen likheter
til hvordan samfunnet blir styrt i boka. Et eksempel kan være de kommunistiske
landene som Kina og Nord-Korea. Det er veldig mye undertrykkelse fra
regjeringen, det grenser nesten til diktatur.
Den andre teorien jeg skal ta for meg er
historisk-biografisk metode. Det er når vi tar for oss hvordan teksten blir
påvirket og knyttet til avsenderen (forfatterens) liv, meninger og livsfaser.
Forfatteren av Dødslekene er Suzanne Collins. Hun er en verdenskjent forfatter fra
Connecticut, U.S.A. og hun er 50 år gammel. Siden hun er en datter av en
Amerikansk offiser reiste hun og familien mye rundt da hun var yngre, noe som
man kan se i bøkene hennes, i det at karakterene må flytte på seg veldig mye i
løpet av fortellingen. Collins har også selv sagt at inspirasjonen for
Dødslekene kom fra kanal surfing på TV. På en kanal observerte hun folk som
konkurrerer på et reality show og på en annen kanal så hun bilder av invasjonen
av Irak. Det var på en måte starten på ideen til boka, men hun sier også at
basisen for historien stammer fra den greske myten om Theseus, at hun har
basert hovedkarakteren, Katniss, som en futuristisk Theseus. Mye ble også
basert på den romerske gladiatortiden, men på en mer moderne måte. Du ser også
mot slutten av boka at hun er blitt inspirert av Shakespeare sin Romeo og Julie
selvmord, når Katniss og Peeta prøver seg på noe lignende. Jeg tror også at
følelsene hun hadde i forhold til farens tjeneste i Vietnamkrigen kan ha hatt
en stor innflytelse på historien, som for eksempel med at Katniss mistet faren
sin til en eksplosjon da hun var 11 år. Så vi kan se mye i forhold til hvordan
Collins lever sitt liv, barndom og alt, til hva hun ser på TV og det som er
rundt henne påvirker det hun skriver om.
Den tredje teorien jeg skal ta for meg er Nykritikk. Det er
metoden hvor du er objektiv i analysen, hvor teksten og konteksten ikke har
noen sammenheng. Det er nærlesning hvor du analyserer virkemidlene som er blitt
brukt. Boka er blitt skrevet fra Katniss
sitt perspektiv, hennes synspunkt, jeg-person. Det blir nesten ikke brukt noe
frampek, men i starten av boka får vi se noen tilbakeblikk som igjen reflekter
på Collins egen barndom.
Det blir brukt mye symboler, symbolisme som har mye
betydning for hele trilogien, men som startet i Dødslekene. Den mest viktigste
ville være «The Mockinjay pin» som senere blir et symbol for håp for resten av
det undertrykte folket.
Det er også blitt brukt mye kontraster mellom
tributtene som er med i «leken», både i alder, kjønn og hvordan de er
personlig. Det kan også bli sett på som direkte personbeskrivelser, hvor vi får
vite mye om bakgrunnen til de fleste. Hvis vi får møte personer om igjen i boka
så bruker Collins indirekte personbeskrivelser, hvor hun beskriver dem gjennom
handlingene deres.
Allusjoner er også noe som kommer opp hele tiden, hvor
karakterene henviser til ting som har skjedd før som har effekt på hva som
skjer i nåtiden hos dem, som hvorfor det er som det er der, og hvordan det hele
startet.
Det mest utbredte temaet i Dødslekene er overlevelse, verdighet, håp
og menneskelighet. Budskapet som forfatteren vil få frem er å aldri gi opp,
aldri slutte å kjempe. Spenningskurven i boka er høy nesten hele tiden, det
blir aldri kjedelig og man får mange overraskelser gjennom fortellingen. Det er
mange høydepunkt i boka, for mange til å nevne alle men her er noen få; Når
Katniss melder seg frivillig til dødslekene, og redder lillesøsteren sin Prim,
når Katniss sprenger matlageret til «karriere alliansen» og når Katniss og Peeta
nesten tar selvmord.
Ut ifra disse tre teoriene kan man se hvordan en samtidstekst
kan leses på forskjellige måter. Boka ble skrevet i 2008, men utspiller seg i
fremtiden som kan endre på hvordan du oppfatter handlingen. Det er også handlinger
i boka som utspiller seg på samme måte som andre ting i historien, som den romerske
gladiator metoden, eller Romeo og Julie handlingen fra slutten av 1500-tallet.
Så selv om boka er skrevet og utgitt i det siste tiåret så er det fremdeles mye
forskjellige allusjoner til at det kan leses på ulike måter.
Kilder: Bilder er fra film adapsjonen av boka
veldig bra:)
SvarSlett