onsdag 30. januar 2013

Hunger Games - Dødslekene


Jeg skal ut ifra de tre teoriene om litteratur og samfunn analysere en tekst. Teoriene er; Nyhistorisme, Historisk-biografisk metode og nykritikken. Jeg har valgt romanen «The Hunger Games» som er bok nummer en i trilogien til Suzanne Collins. På norsk heter boka «Dødslekene», og den handler om sekstenåringen Katniss Everdeen, en jente som bor i Distrikt 12 sammen med moren og lillesøsteren, Prim. Når lillesøsteren blir valgt til å være med i dødslekene, melder Katniss seg frivillig som tributt i hennes sted. Det blir alltid valgt en gutt og jente mellom alderen 12-18 år fra hvert distrikt som skal delta og den andre tributten fra Distrikt 12 ble Peeta Mellark. De blir sendt til et fremmed sted som blir valgt av de undertrykkende lederne i Panem, og blir tvunget til å kjempe for sitt liv mot 22 andre tributter fra de andre distriktene. Det kan bare bli 1 vinner.



Den første teorien jeg skal ta for meg er Nyhistorisme. Det er når litteratur, historie og samfunn henger sammen, når tekster inneholder spor av andre tekster og tar for seg tiden og samfunnet den er skrevet i. Handlingen til dødslekene er satt en gang i fremtiden i Nord-Amerika. Hvor langt inn i fremtiden blir det ikke nevnt, men ut ifra hvordan forfatteren har beskrevet omgivelsene og styresettet kan det bli konkludert at det er langt fram i tid. Nord-Amerika er delt i 12 distrikter, hvert distrikt har forskjellige jobber, som skal hjelpe med overlevelsen til alle sammen. Hovedstaden er Panem hvor den undertrykkende regjeringen holder til. For å kunne lese denne boka trenger man egentlig ikke vite noe historie på forhånd, siden den spiller seg ut i fremtiden, men man kan finne likheter til andre samfunn som har noen likheter til hvordan samfunnet blir styrt i boka. Et eksempel kan være de kommunistiske landene som Kina og Nord-Korea. Det er veldig mye undertrykkelse fra regjeringen, det grenser nesten til diktatur.



Den andre teorien jeg skal ta for meg er historisk-biografisk metode. Det er når vi tar for oss hvordan teksten blir påvirket og knyttet til avsenderen (forfatterens) liv, meninger og livsfaser. Forfatteren av Dødslekene er Suzanne Collins.  Hun er en verdenskjent forfatter fra Connecticut, U.S.A. og hun er 50 år gammel. Siden hun er en datter av en Amerikansk offiser reiste hun og familien mye rundt da hun var yngre, noe som man kan se i bøkene hennes, i det at karakterene må flytte på seg veldig mye i løpet av fortellingen. Collins har også selv sagt at inspirasjonen for Dødslekene kom fra kanal surfing på TV. På en kanal observerte hun folk som konkurrerer på et reality show og på en annen kanal så hun bilder av invasjonen av Irak. Det var på en måte starten på ideen til boka, men hun sier også at basisen for historien stammer fra den greske myten om Theseus, at hun har basert hovedkarakteren, Katniss, som en futuristisk Theseus. Mye ble også basert på den romerske gladiatortiden, men på en mer moderne måte. Du ser også mot slutten av boka at hun er blitt inspirert av Shakespeare sin Romeo og Julie selvmord, når Katniss og Peeta prøver seg på noe lignende. Jeg tror også at følelsene hun hadde i forhold til farens tjeneste i Vietnamkrigen kan ha hatt en stor innflytelse på historien, som for eksempel med at Katniss mistet faren sin til en eksplosjon da hun var 11 år. Så vi kan se mye i forhold til hvordan Collins lever sitt liv, barndom og alt, til hva hun ser på TV og det som er rundt henne påvirker det hun skriver om.



Den tredje teorien jeg skal ta for meg er Nykritikk. Det er metoden hvor du er objektiv i analysen, hvor teksten og konteksten ikke har noen sammenheng. Det er nærlesning hvor du analyserer virkemidlene som er blitt brukt.  Boka er blitt skrevet fra Katniss sitt perspektiv, hennes synspunkt, jeg-person. Det blir nesten ikke brukt noe frampek, men i starten av boka får vi se noen tilbakeblikk som igjen reflekter på Collins egen barndom. 
Det blir brukt mye symboler, symbolisme som har mye betydning for hele trilogien, men som startet i Dødslekene. Den mest viktigste ville være «The Mockinjay pin» som senere blir et symbol for håp for resten av det undertrykte folket. 
Det er også blitt brukt mye kontraster mellom tributtene som er med i «leken», både i alder, kjønn og hvordan de er personlig. Det kan også bli sett på som direkte personbeskrivelser, hvor vi får vite mye om bakgrunnen til de fleste. Hvis vi får møte personer om igjen i boka så bruker Collins indirekte personbeskrivelser, hvor hun beskriver dem gjennom handlingene deres. 
Allusjoner er også noe som kommer opp hele tiden, hvor karakterene henviser til ting som har skjedd før som har effekt på hva som skjer i nåtiden hos dem, som hvorfor det er som det er der, og hvordan det hele startet. 



Det mest utbredte temaet i Dødslekene er overlevelse, verdighet, håp og menneskelighet. Budskapet som forfatteren vil få frem er å aldri gi opp, aldri slutte å kjempe. Spenningskurven i boka er høy nesten hele tiden, det blir aldri kjedelig og man får mange overraskelser gjennom fortellingen. Det er mange høydepunkt i boka, for mange til å nevne alle men her er noen få; Når Katniss melder seg frivillig til dødslekene, og redder lillesøsteren sin Prim, når Katniss sprenger matlageret til «karriere alliansen» og når Katniss og Peeta nesten tar selvmord.



Ut ifra disse tre teoriene kan man se hvordan en samtidstekst kan leses på forskjellige måter. Boka ble skrevet i 2008, men utspiller seg i fremtiden som kan endre på hvordan du oppfatter handlingen. Det er også handlinger i boka som utspiller seg på samme måte som andre ting i historien, som den romerske gladiator metoden, eller Romeo og Julie handlingen fra slutten av 1500-tallet. Så selv om boka er skrevet og utgitt i det siste tiåret så er det fremdeles mye forskjellige allusjoner til at det kan leses på ulike måter. 


Kilder: Bilder er fra film adapsjonen av boka 



1 kommentar: