mandag 3. september 2012

Testing....testing


Første innlegg som testing for KK klassen min. Siden jeg skal fortelle dere som leser bloggen min om hva jeg har lært hittil i klassen så starter jeg med å si at jeg har lært om hva kultur er og om forskjellige begreper innenfor dette temaet. Kultur har så mange definisjoner at det er vanskelig og velge bare noen få, men en ting jeg kan si definitivt er at kultur er lært og ikke medfødt. Kultur er det som innebærer språk, religioner, normer og regler, skikker, moral, historie, vaner, handlemåter, tradisjoner og så mye mer. Å være en del av en kultur kan gi oss en følelse av å være en del av noe, tilhørighet. Det gir oss en viss identitet i et samfunn.

En liten oppsummering på hva vi lærte i det første kapittelet på ndla.no:
Vi lærte hva det normative, det beskrivende og det dynamiske kulturbegrepet er for noe. Vi lærte de fem kulturbegrep kategoriene:
·         Åndsliv/skapende aktiviteter
·         Aktiviteter (sport, matkulturer, klær)
·         Arv og minne (stavkirker, gravhauger, kulturlandskap og språk)
·         Livsform
·         Meningsfellesskap (verdier/normer)
Vi har også lært om motkulturer, subkulturer og etnosentriske kulturer og mange andre kule begreper. 

I denne morsomme lille komediesnutten kan vi se et eksempel på tverrkulturell konflikt og hvordan språk kan forstås forskjellig fra andre kulturer. Dette kan defineres som et kulturmøte mellom to separate kulturforståelser. Filmen kan også illustrere en dynamisk kulturforståelse. 


Lønnetreet er det nasjonale symbolet for Canada. Dette bildet kan være en deskriptiv måte å vise fram noe som alle forbinder med landet. Det kan også være en normativ kulturforståelse over stoltheten deres. Man finner et lønnetre blad både på det nasjonale flagget og riksvåpen, noe som sier hvor viktig lønnetreet har vært for landet. Spesielt når det kommer til utvinningen av lønne sirup. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar