1. Kan du beskrive hans og hennes respektive kulturfiltre. (Beskrivende kulturforståelse.)
Han er jo læreren, så han har regler som skal bli fulgt. Når hun jenta, som tydeligvis trenger sinnekontroll, prøver å komme seg ut av klasserommet så stopper han henne fordi hun ikke oppførte seg. Han er ikke uhøflig eller noe når han stopper henne, sier bare at hun skal vente i 15 minutter til så kan hun gå. Men hun klikker jo, prøver å komme seg ut døra, skriker trusler til han, voldelige trusler noe som sier til meg at hun ikke klarer å beherske seg. (Jeg vet at jeg er normativ nå når jeg svarer på denne oppgaven)
2. Kan du si hvilke kulturelementer hun og han gjør gjeldene i denne spesielle kommunikasjonssituasjonen. (Dynamisk kulturforståelse.)
Når det kommer til utseende til den "tøffe" jenta, så kler hun seg på en måte som gjør at hun blir sett på som en som ikke har respekt for voksne mennesker. Den intenderte meningen hennes kommer også fort frem ved at hun er frekk og begynner å skrike fordi hun blir mer og mer irritert.
3. Er det forskjeller på gutter og jenter når det gjelder kommunikasjon? Hva består forskjellene i?
Kan kulturfiltermodellen hjelpe deg til å forstå hva som skjer?
Kommunikasjon handler om bevegelser, øyekontakt, sosiale samspill, samarbeid og mimespill, ikke bare språk. Men i denne situasjonen er det mellom ei ung respektløs jente og en mann som er lærer. Læreren skal jo være den ansvarlige som skal ta ting seriøst, mens jenta vil kanskje bare ha det moro og bråke litt. Jeg vil også si at jenter tolker mye innom det guttene sier, mens guttene tar det mer bokstavelig og da kan det skje kulturkonflikter, men jeg mener også at det spørs hvilken situasjon vi er i på grunn av at ikke alle mennene eller guttene er like, det samme med jentene/kvinnene. Meninger, tankegang og oppførsel forandrer seg hele tiden. Kulturfiltermodellen hjelper meg/oss ganske mye, for den forklarer tankegangen mellom to forskjellige personer, i dette tilfellet; mellom gutter og jenter. Hvordan hun/han tenker det, hvordan hun/han sier det, hvordan hun/han får det frem og hvordan jenta eller gutten tolker det.
Bra skrevet
SvarSlett